Rocken tar aldrig semester

Personligt

Högsommarvärme i Sverige men riktiga rockjournalister tar aldrig semester! När ni ligger på stranden och latar er så gräver vi oförtrutet vidare bland dammiga Youtube-klipp och veckans nyheter på Honest Jon’s. Inte för vår egen skull, inte för er – för Rockens. Egentligen borde jag här och nu rekommendera nya, fräscha saker som…

…Jens Lekmans nya blandband, som är den enda mix du behöver i sommar som går i 3/4- och 6/8-takt. Nej, men seriöst – det är en smått fantastisk liten halvtimme som helt smärtfritt låter hans egna remix av Au Revoir Simones ”Shadows” glida över i Barbara Masons ”Oh how it hurts”, till afrikansk pop, dialoger ur ”Gregory’s girl”, Eggstones ”Birds in cages” och klassiskt gammeldags underhållningsmusik. Allt i tretakt! Lekmans blogginlägg är också läsvärda, bland annat inser han, som så många andra vettiga personer, att ”the way things are in Sweden right now, politically correct really seems like something to strive for”…

Blackbird Blackbird-remixen av The Concretes ”Good evening”. Lisa Milberg tycker att detta är den bästa The Concretes-remixen någonsin, själv håller jag The Avalanches vimsigt romantiska omarbetning av ”Chico” lite högre ändå…

…The Dirty Projectors och Björks ”Mount Wittenberg Orca” vars intäkter oavkortat går till National Geographic Societys naturskyddsarbete. The Dirty Projectors uttryck har ju den isländska sångerskan att tacka en hel del för…

…och de två tyska ljudkonstnärerna F.S. Blumm och Nils Frahms gemensamma verk ”Music for lovers, music versus time”.

Men istället är det enda jag egentligen vill ägna all min semester åt garage och house från åttiotalets andra hälft. Soundtracket till min sommar har lite oväntat blivit några utgångna gamla samlingar som heter ”The garage sound of deepest New York”, tillsammans med min personlige DJ som kallar sig 6robski8:s och har en egen Youtubekanal. Varför det blev såhär är lätt att identifiera: Janne Gradvalls återpublicering av sin gamla discoartikel från Pop. Den texten var min enskilt viktigaste ingång till disco och house en gång i tiden.

Aldrig förr har låtar som Ten Citys ”That’s the way love is (Deep house mix)” och Phase II:s ”Reachin'” spelats på så hög volym på Öland.

That’s the way love is / Ten City (Deep house mix)

Reachin’ / Phase II