R. Kellys hybris

Personligt

Ok, så Kristofer har redan slagit fast att R Kelly är de senaste decenniernas absolut största soulartist. Då vill jag lägga till att hans storhetsvansinne och störda personlighet är hans främsta tillgång och största svaghet. Ibland är det både och: fantastiskt och jobbigt generande. R Kelly är alltid over the top, aldrig lagom. Alltid med ett ibland besvärande personligt tilltal. Där andra artister genom omskrivningar maskerar vad de egentligen vill ha sagt, om det nu inte är så att de försöker dölja en komplett tomhet, vill Kells att du inte bara ska lyssna på honom, utan lära känna honom och känna med honom (och om du är en sexig kvinna ligga med honom också). Som det står i konvolutet till ”R” från 1999:

”See this man. Know this man. Touch this man. Embrace this man. Pay this man. Believe this man. Trust this man. Belong to this man. Take care of this man. Love this man. Pray for this man.”

Innerligt och tokpretentiöst, Kelly ställer bevisligen skyhöga krav på sina lyssnare. Nya albumet ”Untitled” är dock en enda lång uppvisning i sexfantasier. I uppmärksammade ”Pregnant” sjunger R om hur han fallit för en ”otrolig rumpa” på en klubb och nu är redo att plantera sin ”magiska säd” i henne och därefter placera henne i köket. Jovisst, som genusmedveten svensk kan man bli upprörd över kvinnosynen. Eller bara fnissa åt det. För det här är ju Flight of the Conchords rakt av.

Bland albumets övriga tjatiga snusklåtar finns några få ljusglimtar: ”Like I do” är en snygg bagatell och ”Echo” har en fullständigt magisk melodi, som tyvärr kombineras med… joddlande. Kelly finner inget som helst konstigt med detta. ”Untitled” är summa summarum en rätt medelmåttig skiva av ett översexuellt geni. Därför ber jag en stilla bön för att han ska återgå till de makalösa religiösa gospelballader han fyllde ena halvan av ”Happy people/U saved me” med – musik som skrämmer livet ur en genomsnittlig sekulariserad svensk men som går rakt in i mitt hjärta utan att passera gå.

R Kellys största stund 2009 finns inte på ”Untitled” utan är ”I look to you” som han skrev till Whitney Houstons fina comeback.