Wildbirds & Peacedrums på Orion on Fire! i Stockholm.

Wildbirds & Peacedrums på Orion on Fire! i Stockholm.

Järn, ljus och mäktiga ljud

Personligt Adrian Hörnquist besöker premiärkvällen av nya liveklubben Orion On Fire! i Stockholm och njuter av varje minut.

Att Orionteatern i Stockholm är en extraordinär plats för scenkonst och kultur håller nog de flesta med om som varit där och beskådat en föreställning eller konsert. Scenrummet i lokalen går att utnyttja och omforma både på höjden och bredden. Den före detta mekaniska verkstaden, som i början av 1900-talet tillverkade grindar, trappräcken och hissar, har en rå och genuin atmosfär. Det är järn, betong och sten i en orubblig förening. Byggnaden är benfast men här finns också möjligheter att skapa nya rum inom lokalens balkar och tak. Detta har Orion On Fire! tagit fasta på.

Orion On Fire! är ett samarbete mellan Fritz’s Corner, Orionteatern och rock- och frijazz-trion Fire! (Mats Gustafsson, Johan Berthling och Andreas Werliin). Vid fem lördagar under våren kommer Fire! bjuda in musikervänner från Sverige och utlandet till helkvällar med både liveband och klubbinslag. Kvällar som är tänkt att vara en korsbefruktning av experimentell musik och kittlande visuella upplevelser i en karg miljö. Initiativet är lika efterlängtat som hedervärt.

Under den första kvällen uppträdde Wildbirds & Peacedrums. Placerade på en scen med formen av en kulle där golvet utgjordes av en gummimatta av däck gav de ett mäktigt intryck. Något som förstärktes av en otroligt snygg ljussättning som lyste upp stenväggen bakom scenen och även innefattade enstaka ljuskäglor riktade mot bandet. Mariam Wallentin och Andreas Werliin framförde låtar med fokus på senaste albumet Rhythm. Trummor och slagverk och Mariams souliga och mörka röst studsade mellan väggarna och allt lät fantastiskt bra.

Wildbirds and Peacedrums på Orion on Fire2
Till spelningen hade duon även monterat en gigantisk kyrkklocka i taket som Mariam använde i ett nummer. Inramningen förstärkte Wildbirds & Peacedrums musik och gjorde den både sakral och mer rå. Nästan ceremoniellt att se och en av de bästa spelningarna jag sett bandet göra.

Efter det var det dags för Joachim Nordwall (iDEAL, The Skull Defekts) som körde ett set med hårt och elektroniskt oljud någonstans mellan noise och power electronics. Kort, avskalat och passande för sammanhanget.

Sist ut var Fire!. Förstärkta med Martin Hederos på keyboards och Simon Ohlsson från Silverbullit på sång uppträdde de nedanför »kullen« vilket nästan kändes som en golvspelning i jämförelse med Wildbirds & Peacedrums. Konstellationen kastade sig in i ett brötigt och malande friforms-set där Simon Ohlssons skriksång och karismatiska scenpersona förde hela skeendet framåt. Mats Gustafsson stötte fram tunga ljud med sin saxofon, Andreas Werliin drev på med pulserande och rikt trumspel och Johan Berthling fyllde på med dynamiska basgångar. Setet avslutades med en blytung version av Silverbullits »I love you« och hade gärna fått vara längre.

Jag tar med mig miljön, ljuden och atmosfären från Orion on Fire! och grämer mig lite över att jag missade Doglife och Elsa Bergman som också spelade under premiärkvällen. Kommande kvällar bjuder bland annat på artister som Stephen O’Malley, Hästköttskandalen, Dungeon Acid och Oren Ambarchi.

Det kan bli riktigt minnesvärda liveögonblick på Orionteatern i vår. Obligatorisk närvaro för alla som är intresserade av att uppleva alternativa musikuttryck i en miljö långt från den ordinära rockklubben.

Mer info om Orion on Fire! och kommande kvällar, här.