I have to cut you loose

Personligt

Minimalismens inflytande på dagens popmusik tycks inte upphöra. Steve Reich, som nyligen var i Stockholm i samband med Tonsättarfestivalen, har varit en betydande inspiration för artister som Stereolab, The Orb och Sufjan Stevens, och fortsätter att nå ut till nya arvtagare. Landsmannen Terry Riley har en liknande ställning. Dels har hans lärljungar Animal Collective valt ut honom att spela på årets All Tomorrow’s Parties-festival som bandet curerar i maj. Men han är också aktuell i någon annans händer.

Impro/soul/funkkvartetten About Group med Alexis Taylor från Hot Chip släpper i mars en tolkning av ”You’re no good”. Låten ingick i den serie med synth- och loopbaserade stycken som Riley arbetade med under 60-talet, och bygger i sin tur på Harvey Avernes latin soul-nummer med samma namn. Genom att spela låten på två spelare samtidigt manipulerade Riley den då han hoppade fram och tillbaka mellan de olika spåren, infogade elektroniskt brus, en Moog synth och hackade till slut upp rytmen till ett oregelbundet kaos som än i dag låter fantastiskt.

About Group gör i stort sett det motsatta då de framför den i ordinärt bandformat utan att bråka med elektronik eller plocka isär rytmen. Först tyckte jag den lät mesig, som en light version av Rileys banbrytande ljudexcesser. Men snart förstår man poängen i att göra en så ”icke-experimentell” tolkning av något så utstuderat avant garde. About Group lunkar på i bekvämt tempo, flummar ut i ett ofarligt jam, adderar lite funkskärpa från originalet och först på slutet närmar sig något som kan liknas vid ett repetitivt mönster. Det är en bitterljuv, vuxen tolkning av redan bruten mark och ett tydligt statement att minimalism inte alltid behöver låta som en orkan av ljud. Och med en Alexis Taylor som sjunger mer blåögt än någonsin.