article-image

Hotel Pro Forma & The Knife

Personligt

När danska teatergruppen Hotel Pro Forma och The Knifes opera ”Tomorrow, in a year” ges på Dansens Hus i Stockholm, fylls stora scenen med så mycket rök och laser att det under stundom mer påminner om en spelning med duon själva än modern dans. Ändå känns det helt naturligt att höra The Knife i ett mer stramt scenkonstsammanhang. Syskonen Dreijers musik har alltid haft en minimalistisk och kyligt elegant form som varit lika mycket ljudskulpturer som fantastisk popmusik.

När duon nu, i samarbete med Mt. Sims och tyska Planningtorock, gjort ackompanjemanget till ett performanceartat verk om Charles Darwin, antar musiken om möjligt en ännu mer avskalad form. Framför allt i inledningen där entoniga elektroniska ljud varvas med vitt brus på ett nästintill skrattretande simpelt sätt.

Men enkelheten är ju en del av den evolutionära logiken i föreställningen och ju längre den håller på desto mer växlar och omvandlas musiken. Först naturljud från Amazonas som andas lite Chris Watson, efter det dramatisk elektronisk pop och ett takfast technobeat som efterföljs av en glimrande bukett av elektronika och mullrande trummor. Med en scenografi som består av snygga projiceringar, en grön laser som ritar konturerna av fåglar och fraser ur Darwins texter samt massor av rök, blir allt som ett omvälvande och färgstarkt natursceneri.

I detta hamnar de mänskliga inslagen; de sex dansarna, skådespelaren och vokalisterna – mezzosopranen Kristina Wahlin och popkillen Jonathan Johansson – i bakgrunden. Eller blir aldrig riktigt en harmonisk del av handlingen.

Medvetet eller ej, det gör faktiskt inte så mycket. För det är The Knifes bredd och skapardriv som bär upp det mesta, och som man tar med sig från denna elektroniska popversion av evolutionen.

Hotel Pro Forma_5_Foto_Claudi Thyrrestrup

Foto: Claudi Thyrrestrup