article-image

Andreas Tilliander, Pressbilder tagna av Jesper Berg 2008 Œt Adrian Recordings

Andreas Tilliander

Mixtape Han dansade breakdance till Rock Steady Crew i unga år, upptäckte Warp-technon i samband med Aphex Twin och föll till slut för reggaen. Här är Andreas Tillianders mixtape.

Andreas Tilliander from Throw Me Away at Letsmix.com.

1. ”(Hey You) The Rock Steady Crew” – Rock Steady Crew
”Jag var väl 7-8 år gammal när vi dansade breakdance hemma i Hässleholm till denna. Självklart med en neongrön och en neonrosa strumpa och fingervantar med avklippta fingrar.”

2. ”Never let me down again” – Depeche Mode
”Popmusik gjord på synthar. Det var förstås här som mitt intresse för elektroniska ljud och åtminstone lite annorlunda musik föddes. Strax därefter upptäckte jag också Kraftwerk.”

3. ”Der Mussolini” – Deutsch-Amerikanische Freundschaft
”Jag tror jag var tolv när jag bytte bort ett kendosvärd med en granne mot två LP-skivor, D.A.F.s ‘Für immer’ och Yazoos ‘You and me both.’ Det jag gillade direkt med D.A.F. var deras basgångar. I många år hade jag svårt för trummorna, en ingrediens som jag
nuförtiden älskar med D.A.F.”

4. ”Plainsong” – The Cure
”Det tog mig lång tid att erkänna att även musik med gitarrer kunde vara fantastisk. The Cure var nog första gitarrbandet jag gillade och det var ju socialt accepterat bland synthare att gilla dem. Senare kom jag även i kontakt med andra gitarrpopband som kom att betyda mycket för mig; Joy Division, The Smiths, My Bloody Valentine o.s.v.”

5. ”On” – Aphex Twin
”När jag hörde denna på MTV 1993 fattade jag först ingenting. Att en låt i ett populärkulturellt sammanhang kunde vara instrumental var helt nytt för mig. Härifrån letade jag mig vidare till andra artister på Warp Records, främst Autechre och LFO.”

6. ”Urania” – Panasonic
”Aphex Twin hade tagit bort sången och med Pan Sonic försvann också melodierna. Här handlar det bara om bas och energi. Jag känner igen vissa idéer från industrimusiken som jag lyssnat på tidigare men detta var ändå helt nytt.”

7. ”Plastique” – Plastikman
”Richie Hawtins ångestfyllda projekt Plastikman får representera mitt första möte med techno. Till denna mixtape hade jag lika gärna kunna ha valt Basic Channel.”

8. ”What A Mistry” – Rhythm & Sound w Tikiman
”The Orb och FSOL hade redan fått mig intresserad av dub, men då föredrog jag instrumentala saker utan för uppenbara reggaekopplingar. Med Rhythm & Sound började jag även intressera mig för dubmusikens ursprung – reggae.”

9. ”Ark Of The Covenant” – The Congos
”Så blev det så att jag till slut kapitulerade för reggae. Det skedde på en galleria i Karlskoga 1998 då min vän Joel spelade The Congos för mig i en skivaffär. Det jag gillade var att det kändes lite skevt och spännande, trots att det var popmusik.”

10. ”Globetrotting” – LV
”LV får representera skivbolaget Hyperdub som får representera hela dubstepgenren. Jag gillade aldrig drum’n’bass (med något undantag) så i början hade jag lite svårt för dubstep. Ju mer varianter på genren som kom, desto mer intresserad blev jag. Idag låter mycket av det rätt mycket som elektronisk och smutsig reggae.”

Andreas Tillianders nya tolva ”Showtime” släpps i fysisk form (vinyl) den 10 februari på Adrian Recordings. Den innehåller två remixar av Malmöduon Minilogue och Erase.