article-image

I wanna dub you always

Konsumentupplysning Helgen står för dörren. Vad passar då bättre än att tipsa om Deadbeat och Paul St. Hilaires samarbete på albumet The Infinity Dub Sessions?

Under 90-talets andra hälft dök en röst vid namn Tikiman upp i Berlins underjordiska technomylla. På släpp av Basic Channel-figurerna Moritz von Oswald och Mark Ernestus etikett Rhythm & Sound hördes Tikimans hesa och släpiga stämma. Den funkade perfekt med det brusiga dubtechnosoundet, den både fördjupade musiken och gav den en om möjligt ännu mer obskyr kostym.

På grund av rättsliga orsaker fick Tikiman efter en tid överge aliaset och byta till sitt riktiga namn, Paul St. Hilaire. År 2000 startade han skivbolaget False Tuned där han gett ut såväl sin egen musik som artister som den belgiska musikern och producenten Jean-Marie Aerts.

Nu är Paul St. Hilaire aktuell med ett samarbete med den Berlinbaserade producenten och beatmakaren Deadbeat (Scott Monteith). På albumet The Infinity Dub Sessions svävar Paul St. Hilaires röst över pulserande bas, brus och dova beats. Det låter en del Basic Channel och bekanta dubterritorier. Men det är också lite mindre minimalt och mer direkt. Hilaires röst ekar och han sjunger »dopamiin« och »unda covah« över en nedtonad och smakfullt källarmörk ljudbild.

Överraskningarna är inte så påtagliga men samtidigt har musiken en inneboende laddning som få andra elektroniska stilar kan uppvisa. Och när tempot dras upp i utmärkta spåret »Little darling« får Paul St. Hilaire och Deadbeats dubtechno en puls som man inte vill ska sluta.

Lyssna på Working everyday från albumet och ringa in den 3 mars i kalendern, det datum då The Infinity Dub Sessions släpps på Deadbeats etikett BLKRTZ.