Selvhenter. Foto: Emil Hartvig

Selvhenter. Foto: Emil Hartvig

Selvhenter: Rastlös rörelse

Intervju Vi kontaktade Anja Jacobsen, trummis i danska Selvhenter, för att fråga om nya skivan, instrumental musik och trummor. Hör även en låt från albumet samt en fin mix av Anja.

Selvhenter övertygade många med albumet Frk. B. Fricka som kom i slutet av 2012. Med tyngd, lekfullhet och intensitet visade den danska kvintetten att friformsartad musik kan rymma så mycket mer än ren improvisation. På elva låtar blandade bandet rock, minimalism, oljud, dronemusik och energi på ett lika levande som målmedvetet sätt. Albumet nominerades till Nordic Music Prize 2012 och tog Selvhenter ut på den europeiska rock- och experimentscenen.

I december kommer uppföljaren, Motions of Large Bodies. En skiva som utvecklar bandets musik och för in den på nya stigar.

Ljudbilden är luftigare och inte lika kompakt. Den ger plats för fler nyanser i musiken. Slagverken och trummorna är tydligare och växer fram metodiskt och pulserande istället för att kasta sig fram som hockeytacklingar. Synthar och elektroniska ljud har tillkommit och breddar Selvhenters utforskande av instrumental musik. Motions of Large Bodies är en utmanande och ständigt spännande lyssning. Den svänger lika mycket som den överraskar. Första spåret »Golden boy« är till exempel vacker och gnisslande dissonans som bärs fram av ett afrobeat-komp.

Jag mailade med Anja Jacobsen, trummis och slagverkare i Selvhenter, för att ta reda på mer om nya albumet. Men också för att kolla läget i de andra projekten som är kopplade till Selvhenters musikkollektiv och skivetikett, Eget Værelse. Och för att fråga om trummor.

 

Låten »Golden Boy« från Selvhenters kommande album Motions Of Large Bodies.

Hur gick inspelningen av Motions Of Large Bodies till? Skiljde den sig något från när ni spelade in Frk. B Fricka?
– Inspelningen av Motions of Large Bodies (MOLB) liknade till viss del inspelningen av Frk. B. Fricka. Till exempel hade vi kört flera av låtarna live under en ganska lång tid innan vi spelade in dem. Men det finns också flera skillnader. När vi gjorde MOLB hade vi blivit mer erfarna och hade därför en bättre överblick över hela processen. Det gav oss tid till att arbeta mer med pålägg och detaljer under inspelningen. Albumet spelades in i vår egen studio i vår replokal (i Mayhem i Köpenhamn) medan Frk. B. Fricka kom till i en studio på ett annat ställe i Köpenhamn. Vi befann oss i vår hemmamiljö vilket gjorde att inspelningen gjordes i en lugn atmosfär.

– En annan skillnad var att vi hade Aske Zidore som inspelningstekniker och producent på albumet. Vi hade en uttalad vilja att arbeta med honom eftersom han har erfarenhet av att producera flera olika musikstilar, så som pop, rock och experimentell musik. Vi ville ha ett mer glamoröst ljud på albumet, mer »producerat«, för att det skulle bli en kontrast till det råa distade ljudet som vi ofta arbetar med.

Om man lyssnar på låtarna på albumet så får man känslan av att det är mindre drone-partier och mer fokus på slagverk, »rena ljud« och rytmiska mönster. Håller du med om det?
– Som jag ser det så är en av de nya komponenterna i vårt sound en mer nyanserad ljudbild med mer utrymme för lekfullhet i många olika riktningar. Men samtidigt tycker jag att vi lyckas hålla ihop allting genom en slags energi, ett fokus eller en »rörelse« i alla sånger. Jag känner också att det nya albumet är mer filmiskt än förra skivan som var mer riffbaserad. Jag tycker faktiskt att nya albumet är väldigt drone-baserat också. Ett nytt inslag är att vi använder keyboards och synthar i en del av låtarna vilket kompletterar blåset och violinen på ett annat sätt.

Låten »Stirb langsam« på albumet måste vara en av de tyngsta och långsammaste låtarna ni har gjort. Den låter som en blandning av tidiga Earth och ett riktigt tungt doom-band. Hur skrev ni denna låt?
– Det är svårt att komma ihåg alla detaljer kring låtarna. De brukar vanligtvis växa fram utifrån en improvisation eller utvecklas från en idé som någon i bandet har. I detta fall tror jag det handlade om att vi fascinerades av den långsamma och nedskurna strukturen och tog fasta på det genom hela låten.

Ni har influerats av olika kulturella teman tidigare, som Samuraj-estetiken när ni startade Selvhenter. Arbetade ni kring något musikaliskt eller konceptuellt tema på Motions Of Large Bodies?
– Musiken på MOLB är musik som vi har arbetat med och spelat live under de senaste åren så det är en produkt av den processen antar jag.

Musiken på båda era album är i stort sett instrumental. Har ni någon gång funderat på att använda sång i era låtar?
– Ja, det har vi och vi har också testat det. Vi hade en manskör som var med på en av våra konserter. Och vi har även spelat till en dansföreställning där sång ingick i framförandet. Men över lag är Selvhenters musik instrumental eftersom vi är intresserade av att utforska det området gemensamt i bandet.

Hur kom det sig att du började spela trummor?
– Jag började spela trummor för att jag tyckte det var kul, jag gillar rytmer väldigt mycket. Att spela trummor är ett jättebra sätt att kombinera din hjärna och din kropp i en slags fysisk matematisk upplevelse. Det är väldigt stimulerande och det gör mig lycklig.

Du har sagt i en intervju att du gick i rytmträning när du var liten, mellan 3 och 12 år. Kommer du ihåg hur det var?
– Ja, jag hade en väldigt bra lärare och pedagog som heter Lotte Kærså. Hon har skapat en hel skola i Danmark om hur man arbetar med barn, musik, lek och rörelse. Jag älskade att komma till hennes lektioner varje vecka. Det var väldigt roligt och vi som var med hade alla stor frihet att röra oss och leka och använda vår fantasi.

Berätta lite om trumsetet som du spelar på. Består det av delar från olika set eller kommer varje del från samma trumset?
– Mitt trumset är ett Slingerland-set från 1970-talet. Det är gjort av mahogny. Virveltrumman är en Pearl-virvel och är inte från det ursprungliga trumsetet. Jag köpte cymbalerna av en man i Berlin som hade hela sin lägenhet full av gamla instrument. Bongotrummorna har jag också köpt i Berlin. Sedan har jag en gong från Japan och en annan gong från USA, de är båda tillverkade i Kina. Träblocken och koskällan som jag använder har jag köpt i Danmark. Jag älskar ljudet som mina trummor har, det är väldigt varmt och rikt.

Har du någon favoritdel av trumsetet?
– Jag gillar bongotrummorna mycket. När de blandas in med resten av trummorna ger de en extra gnista till uttrycket.

Tycker du att trummor är ett bra instrument att spela för att kanalisera vardaglig tristess och frustration?
– Jag tycker att varje slags musikaliskt uttryck kan vara bra för att få ut och omvandla känslor, oavsett om de är negativa eller positiva, till ren energi. Att skapa ett uttryck som är lika med en person som lever.

Förutom Selvhenter så har du soloprojektet Frk. Jacobsen som släppte tolvan Lobsters 2013. Hur skulle du beskriva musiken?
– I Frk. Jacobsen arbetar jag med både musik och texter och skruvar till vardagliga upplevelser med hjälp av något obskyrt och abstrakt – som i en dröm. Jag använder ofta drömmar som utgångspunkt för texterna. Jag arbetar på detta sätt även med musiken då jag blandar popinslag med mer abstrakta element. Dessutom är jag mycket fascinerad av nordafrikanska och arabiska rytmer och sångstilar.

– Frk. Jacobsen skiljer sig från Selvhenter på många sätt. En av dem är strukturen; Selvhenter är ett band där varje medlem bidrar med lika stor del i musiken medan Frk. Jacobsen är ett soloprojekt. En annan skillnad är fokuset på sång och texter i Frk. Jacobsen och, såklart, instrumenten. Jag använder elektroniska trummor, sampler, gamla keyboards och bas i min musik. Selvhenter har ett mer organiskt sound. Men det finns också likheter. Om man är bekant med varje medlem i Selvhenter så kan man nästan höra varje persons estetiska uttryck i musiken. Därför går det att höra en del av Frk. Jacobsen i Selvhenter, framför allt om du lyssnar på en del av slagverksrytmerna.

Frk. Jacobsens sound är lekfullt och du använder din röst på olika sätt. Hur är det att göra musik där din röst har en central del?
– Det är fantastiskt. Jag gillar framför allt att utforska rytm och röst och jag älskar att experimentera med rösten. Detta är också orsaken till att jag startade gruppen Valby Vokalgruppe 2008. Där är rösterna själva grunden till musiken medan instrumenten (keyboards) ligger ovanpå rösterna.

Arbetar du med Frk. Jacobsen enbart på egen hand eller samarbetar du med andra musiker?
– Jag gör musiken men när jag spelar live så är vi fyra musiker: Rohat Everløff (bas), Irmelin Gram-Hanssen (keyboard, slagverk och sång) och Lil Lacy (keyboard, slagverk, cello och sång). Jag spelar slagverk, sampler, keyboard och sjunger.

Är de andra projekten som ingår i Eget Værelse-kollektivet, som Ymers Pizza och Valby Vokalgruppe, på gång med nytt material?
– Valby Vokalgruppe har nyligen skrivit en hel del nytt material för en DaDa-show på Arken Museum of Modern Art (strax utanför Köpenhamn). Vi har tillräckligt med material för ett nytt album som vi planerar att spela in våren 2015. Ymers Pizza arbetar med nytt material just nu och planen är att spela in detta någon gång under 2015.

Anja Jacobsen lyssnar på The Lake Radio. Följande tolv låtar har hon samlat i en mix – en bländande samling som omfattar allt från den amerikanska multiinstrumentalisten Yusef Lateef, den etiopiska sångerskan Kuku Sebsebe och den kanadensiska rapparen Honey Cocaine till Roy Orbison.

Anja Jacobsen/Selvhenter mix for TMA by Adrian Hörnquist on Mixcloud

1. »Harendong Hideung« – Umay Mutiara
2. »Part I: Attaining peace« – J.D. Emmanuel
3. »Third Movement: Moderato« – Yusef Lateef
4. »The Ugly One With The Jewels« – Laurie Anderson
5. »Willow’s song« – Paul Giovanni
6. »Anarejm« – Kuku Sebsebe
7. »All Day« – Jan Steele/John Cage
8. »Icey Bitch« – Honey Cocaine
9. »Mine Øjne de skal se« – Lis Sørensen
10. »Transfiguration« – Alice Coltrane
11. »She’s a mystery to me« – Roy Orbison
12. »A/0« – Illdjinn

/

Motions Of Large Bodies släpps den 5 december på Eget Værelse. Releasefesten äger rum på Mayhem, Ragnhildgade 1, Köpenhamn.

I slutet av april 2015 uppträder Selvhenter med den danska performanceartisten Sara Hamming i ett performance av Hamming i Helsingör.

Selvhenter kommer att åka ut och spela från maj 2015 med fortsättning under sommaren.

Mer info om Selvhenter, se Eget Værelse eller den danska musikbloggen och forumet Passive/Aggressive.

Läs TMA:s intervju med Anja Jacobsen från 2013.