Naiv Recordings

Naiv Recordings

Naiv Recordings: Ambitioner höga som skyskrapor

Intervju I slutet av 2014 startades skivetiketten Naiv Recordings av tre musikentusiaster i Malmö. TMA kontaktade dem för att fråga om inriktningen, dagens svenska skivbolagsklimat och det första släppet - en EP med producenten August Landelius.

Ibland är kärleken till musik det enda som behövs för att bygga något som involverar fler än en person. Så resonerade åtminstone Kristofer Nilsson, Anton Hessler och Gustaf Bofält när de förenade sina viljor och startade Naiv Recordings. Det Malmöbaserade skivbolaget såg dagens ljus i slutet av 2014.

I januari kom första släppet, en EP med titeln Float av den svenska producenten och sångaren August Landelius. EP:n nosar på elektronika, r’n’b och pop och ramas in av Augusts ljusa och souliga röst. Det är musik som inte glider in i en enda fålla utan som rör sig mellan flera stilar likt en graciös konståkare. Det är fyra låtar som det inte går att sätta en självklar stämpel på och just därför passar de Naiv Recordings motto som handen i handsken.

För det lilla Malmöbolagets programförklaring är inget högtravande manifest. Det handlar om att ha ett brett och öppet sinnelag och att kombinera kreativ frihet med ambitioner som räcker upp till himlen. Konstigare än så är det inte.

Jag kontaktade Kristofer, Anton och Gustaf för att ta reda på mer.

Varför startades Naiv Recordings?
– Vi har hela tiden känt att vi skulle vilja ha en etikett där den musik vi gillar ges ut. Vi har haft en dröm om att kunna säga »det här är släppt på vårt bolag…«. Vi har alla haft drömmar och idéer om att bygga något eget. Att ha fullständig kreativ frihet och ambitioner höga som skyskrapor. Skisserna började vi med tidig vår 2014 och nu har vi äntligen börjat bygga.

Var ni inspirerad av någon annan etikett när ni startade Naiv?
– Vi har sneglat på olika etiketter, men inte så att vi är direkt inspirerade av någon specifik aktör.

Det är tre personer som är involverade i skivbolaget. Berätta vilka ni är?
– Kristofer Nilsson har tidigare arrangerat Hemma Hos (konserter, festivaler och livesessions). Pluggar i Malmö och tycker att Loveless av My Bloody Valentine är en av de bästa skivorna som någonsin släppts.

– Anton Hessler är från Strängnäs, är nyexaminerad produktionsledare och började skivbolagsresan som praktikant på skivbolaget Bad Taste i Lund. Har arrangerat klubbar i Malmö med What We Do Is Secret, men gillar hiphop.

– Gustaf Bofält är mer eller mindre född i en skivbutik och började i tonåren leka J Dilla i crackade musikprogram på familjedatorn. Har även agerat DJ och arrangerat klubbar både i Stockholm och Malmö.

Vad har ni för tanke med Naiv Recordings? Vilka slags artister och format är det ni ska rikta in er på?
– Det finns inga specifika artister eller genrer som vi vill rikta in oss på, utan vi är ett öppet bolag där den musiken vi tycker om ska få en självklar plats. Artister som har något att berätta, något spännande att komma med är alltid intressant. Geografisk hemvist spelar ingen roll. Vårt mål är att hitta artister vars musik är odefinierad, artister som är svåra att placera i fack. Som har ett eget sound.

90x90

Ert första släpp är en EP med producenten och sångaren August Landelius med titeln Float. Hur stötte ni på August?
– Vi fann snippets av två låtar på soundcloud som vi helt och hållet förälskade oss i.

August Landelius musik är soulig och r’n’b-doftande elektronika med inslag av jazz. Vad var det som gjorde att ni bestämde er för att ge ut honom?
– Det fanns en potential och en skaparglädje hos August som vi ville plocka upp. Det är musik som känns väldigt samtida. August har något subtilt över sig som känns roligt att uppmärksamma. Precis som du säger är det soul, r’n’b, elektronika och jazz i samma mening. Eller ska det klassas som pop? Det var just det svårdefinierade med hans musik som gjorde honom så intressant. Vi har aldrig hört något liknande.

Vad har ni själva för musikaliska influenser? Kommer detta speglas i det ni ger ut?
Kristofer: Mina influenser kommer främst från det bankande, malande och skräniga med gitarr och elektroniska element i fokus. Klyschigt, men sant, så har jag en bred musiksmak och är öppen för alla genrer och avarter. Det kommer ge mig en bra uppfattning om det mesta, om helheten.

Anton: Allt från hiphop till folkrock. Jag tycker det redan har speglat det vi gett ut. Den som lever få se om det fortsätter att prägla våra släpp.

Gustaf: Jag är uppvuxen i ett hem där obskyr fusion, snuskig funk och progressiv rock ständigt strömmade ur högtalarna. Jag kom i kontakt med begreppet indiepop först när jag blev myndig. Är sjukt dålig textlyssnare och minns sällan låttitlar.

Det har dykt upp flera fina svenska skivbolag under de senaste fem-sex åren, såsom Periferin i Skellefteå, Kosmisk Väg i Malmö och en hel del andra liknande etiketter. Hur tycker ni att klimatet för mindre skiv- och kassettbolag är i Sverige i dag?
– Det känns väldigt öppet och vibrerande. Med den rådande digitaliseringen av musik finns det alltid plats för alla att bidra med sitt strå till musikstacken. Det behöver inte vara några promotion-kampanjer för hundratusentals kronor utan det räcker fint att vara kreativ och ha lite fingertoppskänsla för att nå ut till sina lyssnare. Och tur. För att nå igenom bruset krävs en ganska stor dos tur. Men tur förtjänar en. Eller?

Flera av dessa bolag är inriktade på att släppa musik på kassett. Vad tycker ni om den inriktningen och att det blivit populärt? Finns det någon möjlighet att ni kommer att ge ut kassettsläpp?
– Det känns roligt. Alla nya trender, uttrycksformer och distributionssätt är kul. Kassetten är fin på det sättet att den är väldigt bunden till att lyssnaren är hängiven. Det är svårare att på kassett spola fram till nästa låt än på en skiva eller Spotify. Kassetten är spännande i sitt format också då den är lätt att frakta och dela med sig av i form av att spela över på andra kassetter och så vidare.

Nämn fem svenska etiketter som är spännande i dag.
Zeon Light Kassett, relativt gammalt bolag med mycket bra släpp i små upplagor. Kning Disk, aldrig har ett skivbolag paketerat sina produkter så väl. Goldenbest, pizzor och limos. Joy och Little Jinder. Kollektivet Records, Malmöbolaget med den starkaste sammanhållningen. Adrian Recordings, Malmös mesta exilbolag som har ett stall av guld. Rundgång Rekords, Malmöbolaget med den starkaste sammanhållning del två.

/

Mer om Naiv Recordings här.

Mer om August Landelius här.

Lyssna på August Landelius EP Float här.