Ismail Hosny, ur pjäsen Revolution på Angereds Teater. Foto: Ulrich Hillebrand

Ismail Hosny, ur pjäsen Revolution på Angereds Teater. Foto: Ulrich Hillebrand

Ismail Hosny: Ljudrevolutionär

Intervju »Jag tror att den revolutionära atmosfären i landet vid den tidpunkten hade stor betydelse för kulturen«. Adrian Hörnquist mailade med musikern och producenten Ismail Hosny om revolutionen i Egypten, den elektroniska musikscenen i Kairo och om att vara gästkonstnär i Göteborg.

Att kultur och musik rör sig över världen oberoende av geografiska gränser är de flesta av oss vana vid i dag. Samarbeten mellan artister och konstnärer som befinner sig i olika länder och kontinenter har blivit nästintill lika vanligt som samarbeten mellan artister i samma länder. Framför allt inom den elektroniska musiken.

Ismail Hosny är ett fint exempel på en artist som är gränsöverskridande både vad gäller sin konst och platsen han utövar den på. Ismail är musiker, producent och dj och är i vanliga fall verksam i Kairo. Men i höst har Göteborg varit hans tillfälliga hemvist och arbetsort. Som den första gästkonstnären i Residens Angered – ett residens initierat av Konstepidemin som är tänkt att stärka relationer mellan enskilda konstnärskap – arbetar han med olika projekt, såväl egna som samarbeten.

Dels spelar Ismail Hosny i dramatikern Charlie Åströms performancepjäs Revolution på Angereds Teater. Pjäsen handlar om hur revolutionen i Egypten, som bröt ut den 25 januari 2011, förändrade sju egyptiska konstnärers liv och arbete. Dels arbetar han med egen musik och knyter kontakter med artister och kulturutövare i Göteborgsområdet. Därtill är han med som konstnär i projektet Kris-Populism-Konst tillsammans med internationella och lokala konstnärer.

Minst lika aktiv är Ismail Hosny i sin hemstad Kairo. Där är han en del av den egyptiska elektronikascenen och producerar musik och anordnar klubbkvällar. Han är medlem i bandet Wetrobots, ett elektroartat houseband som är kända för energiska liveframträdanden. Wetrobots ingår Kairo Is Koming, ett kollektiv med musiker och producenter i Kairo som samarbetar och arrangerar gemensamma livekvällar.

Bandet medverkar på samlingen Ten Cities som släpptes på Soundway i november. Albumet för ihop musiker och producenter från fem städer i Europa (Berlin, Bristol, Kiev, Lissabon och Neapel) med musiker från fem städer i Afrika (Kairo, Johannesburg, Lagos, Luanda och Nairobi). Det är ett projekt som visar på den urbana musikens spännvidd av i dag. Ett album där runt 50 musiker, däribland kenyanska gruppen Just A Band, engelska producenten Pinch och sydafrikanska duon Dirty Paraffin, navigerar mellan kuduro, minimal techno, hiphop, jazz, deep house och mycket annat.

Wetrobots bidrag till Ten Citites är två rytmiska elektronikaspår som är ett resultat av ett samarbete med Kairobandet Bikya och tyska Diamond Version (Alva Noto och Byetone).

I Kairo är Ismail Hosny även med och driver studion Epic 101 Studios tillsammans med två kollegor. Han dj:ar när han har tid och har ett outtömligt intresse för ny och spännande musik, såväl i sitt närområde som internationellt.

Jag passade på att kontakta honom med ett gäng frågor. Det blev en mailkorrespondens om allt från revolutionen och den egyptiska kultur- och musikscenen till musikstilen shaabi som är en av de populäraste genrerna i Egypten i dag.

Men först ville jag veta hur musiken kom in i Ismails liv.

Kommer du ihåg din första musikupplevelse?
– Jag kommer inte ihåg min första musikupplevelse exakt men jag har tidiga minnen av musik. Främst är det minnen av att jag spelade på mina morföräldrars piano i timmar. Eller att jag satt och grejade med min Casio SK-1 som jag fick i present av min farfar när jag var ett eller två år. Självklart visste jag inte hur man skulle spela så jag körde bara slumpartat, men det var väldigt roligt. Jag har också tidiga minnen av långa bilturer med min familj när vi lyssnade på kassetter, jag uppskattade alltid det.

Kommer du från en familj där det finns musikintresse eller musiker?
– Det finns inga musiker i min familj (ingen som jag känner till i alla fall) men båda mina föräldrar har ett stort musikintresse. Min pappa spelade alltid sina vinylskivor för mig när jag var liten och det tror jag har haft stor betydelse för mitt musikintresse.

Vilka skivor brukade han spela för dig?
– Han brukade spela allt från jazz och klassiskt till 60- och 70-talspop, han har en väldigt bred musiksmak.

Kan du beskriva din musikaliska bakgrund? Vad gjorde du innan du blev dj och började producera elektronisk musik?
– Jag har försökt att göra musik så länge som jag kan minnas. Det har handlat om allt från att skriva enkla melodier på en leksakskeyboard och försöka spela in dem på min kassettbandspelare till att skaffa Fruity Loops (ljudprogrammet FL Studio, reds. anm) och skapa musik på datorn. Dock blev jag heltidsmusiker för bara fyra år sedan, innan det arbetade jag hos min pappa.

Vad gjorde du för slags arbete tillsammans med din pappa?
– Min pappa har ett företag som tillverkar skinnprodukter såsom plånböcker, väskor och bälten.

Hur kom det sig att du började med elektronisk musik?
– Jag började med elektronisk musik när jag fick tag på en demoversion av Fruity Loops på en cd-skiva som följde med i en datortidning som jag köpte, då var jag runt 12-13 år. Jag började inte dj:a förrän några år senare när jag gick ut high school och skaffade min första mixer och dj-spelare.

Du är i Göteborg nu och spelar i regissören och dramatikern Charlie Åströms pjäs Revolution på Angereds Teater. Pjäsen handlar om hur revolutionen i Egypten, som startade 25 januari 2011, förändrade livet för sju artister och konstnärer från Egypten. Spelar du dig själv eller gör du en fiktiv karaktär?
– Jag spelar mig själv. I pjäsen berättar jag en personlig historia om mina upplevelser under revolutionen.

Hur förändrade revolutionen ditt liv och ditt arbete som artist?
– Revolutionen förändrade konstscenen i Egypten radikalt och påverkade mig som artist. Det var direkt efter revolutionen som jag bestämde mig för att sluta arbeta hos min pappa och bli musiker på heltid. Jag kan inte säga att det var ett medvetet val orsakat av revolutionen. Men när jag tittar tillbaka på det så är jag säker på att det påverkade mitt val på ett undermedvetet plan. Jag är också säker på att det påverkade många andra på samma sätt. Efter revolutionen såg jag många människor som tog beslut som förändrade deras liv och jag är övertygad om att det finns ett samband mellan det och revolutionen.

­ – Utöver det så bidrog revolutionen till att media och världen utanför uppmärksammade kulturscenen i Egypten. Detta hjälpte många artister och konstnärer i landet att få internationell exponering vilket hade varit väldigt svårt annars.

Hur var perioden innan revolutionen? Gick det att förutse att saker och ting skulle resultera i en resning bland folket?
– För mig var det väldigt svårt att förutse att det skulle bli ett uppror. Förvisso var ilskan och ogillandet av det politiska systemet väldigt stort bland folk, framför allt under det år som föregick revolutionen. Men när folk började protestera den 25 januari så trodde jag aldrig att det skulle utvecklas till vad det blev.

Du har sagt i en intervju att den revolution som ägde rum på Tahrirtorget i Kairo startade med nostalgi och eufori. Men efter ett tag var du tvungen att försvara ditt hem från plundrare. Hur upplevde du det?
– Du har nog missförstått det jag sade. Känslan av nostalgi är den jag känner nu, när jag tänker tillbaka på de första dagarna av revolutionen. Men de mer dominerande känslorna i början av revolutionen var hopp och eufori. Till och med när jag var tvungen att skydda mitt hus så fanns de känslorna. Det kan ha varit lite rädsla också men för mig och de flesta som deltog så var det ett väldigt lindrigt pris att behöva betala. Det är också viktigt att tillägga att vi aldrig stötte på några plundrare i de flesta områden i Kairo. Men det fanns inga poliser någon stans så folket fick ersätta polisens roll på gatorna under en period.

På vilket sätt har revolutionen 2011 påverkat musiken och kulturen i Egypten?
– Det har påverkat kulturscenen mycket. Det kom en våg av nya konstnärer och artister under och efter revolutionen. Det var mycket uppmärksamhet som riktades från internationell media också vilket gav dessa artister en chans att nå ut. Den nya vågen av kultur som kom efter revolutionen är inte nödvändigtvis kopplad ämnesmässigt till den och i många fall inte direkt eller medvetet knuten till revolutionen. Men jag tror att den revolutionära atmosfären i landet vid den tidpunkten hade stor betydelse för kulturen, även om det bara var på ett undermedvetet plan.

Om du tittar tillbaka på revolutionen i dag, vad känner du? Vad tycker du uppnåddes?
– Just nu är jag ganska besviken. Vi har nu en ny president som är militär (Abdel Fattah el-Sisi, reds anm.) som mer och mer tycks använda samma strategier som den gamla regimen. Aktivister arresteras och oppositionella tv-shower och kanaler stängs ned. Det känns som att varje dag är ett steg närmare till dit vi startade. Det betyder dock inte att revolutionen var ett stort misslyckande. Det kan ha varit ett misslyckande på ett politiskt plan men på en samhällelig nivå skapade det en stor förändring. Folk är nu mycket mer politiska och medvetna om sina rättigheter. De vet att de har kraften att kunna förändra det de inte tycker om och uttrycka sina åsikter fritt.

Du är en del av den elektroniska musikscenen i Kairo och Egypten. Kan du beskriva hur scenen ser ut? Är det många producenter som arbetar tillsammans med släpp och spelningar?
– Scenen är ganska liten. Det finns många producenter och dj:s men inte så många konsertställen och skivbolag. De flesta kubbarna är mer fokuserade på den kommersiella/mainstreamartade sidan av dansmusik och elektronisk musik med undantag för två ställen. Det ena stället är en klubb som heter Vent som är inriktad på mer alternativa bokningar och som är en jättebra scen för elektroniska och alternativa artister över lag i Kairo. Det andra stället heter 100COPIES MUSIC – SPACE vilket är en scen i en studio som drivs av skivbolaget 100COPIES. Denna scen kör konserter en gång i veckan och erbjuder ett väldigt intressant program. 100COPIES är ett inflytelserikt bolag inom den elektroniska musiken i Kairo. De anordnar även en årlig elektronisk festival som går under namnet 100LIVE och som alltid bokar intressanta artister.

Vilken slags elektronisk musik brukar 100COPIES MUSIC – SPACE presentera?
– Programmet är främst inriktat på experimentell elektronisk musik och left field-grejer, men det är inte bara begränsat till det. Ibland kan man se ett psykedeliskt rockband eller samtida arabisk musik där.

Hur är klubbscenen i Kairo vad gäller elektronisk musik? Vilka klubbar brukar du dj:a och uppträda på?
– Jag spelar främst på Vent och 100COPIES. Det finns egentligen inga andra ställen som skulle acceptera den musik som jag och andra artister från min scen producerar eller spelar i sina dj-sets.

Du är medlem i bandet Wetrobots. Ni spelar elektro med tunga acid- och housebeats, uppbackad av sångerskan Bosaina. När startade ni och vilka är era intentioner med bandet?
– Vi har varit aktiva i drygt fyra år och vårt mål är att göra något tillsammans som vi verkligen gillar. Jag tror inte att jag har så roligt med något annat projekt som när jag arbetar med Wetrobots och tillsammans med Bosaina. Vi försöker alltid att ta det vi gör ett steg längre och få ut så mycket energi som möjligt. I de flesta fall försöker vi att vara provokativa också.

Wetrobots är en del av Kairo Is Koming (KIK), ett kollektiv med musiker och visuella artister från Kairo. Vilka artister är kopplade till Kairo Is Koming och vilka slags projekt arbetar kollektivet med?
– Kairo Is Koming är ett kollektiv bestående av sex artister. Vi uppträder alla som soloartister och mellan oss finns det olika band som Wetrobots, Quit Together, Wonderful Morning och Vent. Vi arbetar alla med elektronisk musik och vi arrangerar klubbkvällar där vi tar över en klubb och kör våra livesets i sex timmar eller mer och dj:ar om det finns tid.

– Soloartisterna som ingår i Kairo Is Koming är Hussein Sherbini, $$$TAG$$$, Zuli, Bosaina, N/A\A och Ismael. Det är mer som en familj där vi älskar att uppträda tillsammans, men framför allt inspireras vi av vad var och en gör musikaliskt. Vi har redan gjort två korta turnéer i Europa 2013 och 2014 och vi ska försöka göra en ny turné under 2015.

Wetrobots är en av artisterna som är med på albumet Ten Cities som släpptes nu i november på Soundway Records. Det är en samling som förenar elektroniska producenter och musiker från fem städer i Europa med musiker från fem städer i Afrika. Ett projekt som handlar om samarbete och kreativt utbyte mellan två kontinenter. Kan du berätta lite om Wetrobots bidrag till samlingen?
– I projektet så parades Kairo ihop med Berlin. Det var två artister från Kairo, Wetrobots och Bikya som samarbetade med den Berlinbaserade gruppen Diamond Version (Alva Noto och Byetone). Det var ett mycket intressant projekt där vi spenderade en del tid tillsammans i studion i Kairo och gjorde sex ursprungliga låtar där bara två av dem släpptes på samlingen. Vi uppträdde också, en gång i Kairo och två gånger i Berlin. För mig var det väldigt lärorikt. Att bara vara i studion med Bikya och Diamond Version var väldigt inspirerande och ändrade mitt sätt att se på musik.

Du har varit med och grundat Epic 101 Studios i Kairo. Vad är det för slags studio?
– Det är en studio som grundades av mig och Hussein El Sherbini och Mahmoud Shiha. Vi arbetar främst med ljud- och videoproduktion. Vi gör mycket företagsuppdrag vilket vi måste göra för att kunna betala räkningarna. Men vårt mål är att rikta in oss på ljud- och videoproduktionsindustrin i Kairo. Vi erbjuder också kurser i ljudproduktion vilket jag tror har bidragit en del till det växande antalet unga musikproducenter och elektroniska musiker i Kairo.

Den egyptiska artisten Islam Chipsy var nyligen i Sverige och uppträdde med två trummisar. Islam representerar en stil inom den klassiska popmusiken i Egypten, en stil som kallas shaabi. Hur skulle du beskriva denna musikstil?
– Shaabi är stort i Egypten just nu. På ett sätt liknar den hiphop-kulturen; den startade och utvecklades på samma sätt och under väldigt likartade förutsättningar. Den är nu på väg in i mainstream-scenen i Egypten och växer väldigt snabbt. Många av artisterna inom shaabi-genren spelar på olika klubbar och festivaler i Europa och jag tror att du kommer att få se vissa av dem mycket mer inom en snart framtid.

Vilka musikstilar består shaabi av?
– Shaabi är en stil i sig och soundet varierar lite mellan olika artister. Men musiken som helhet kretsar kring samma koncept.

Det som Islam Chipsy gör känns som en mer kaotisk och punkigare version av Omar Souleyman. Håller du med om det?
– Ja, på ett sätt kan man se det så. Samtidigt är Omar Souleymans musik baserad på traditionell syrisk dabka-musik medan shaabi är väldigt egyptisk och befinner sig långt ifrån dabka. Men ljudmässigt är de två stilarna ganska lika. Shaabi är definitivt mer punkigt och kaotiskt och mycket mer energiskt. Det var och är fortfarande ganska populär bröllopsmusik i låginkomst-områden i Egypten och det är egentligen där som shaabi-musiken startade. Innan det blev populärt spelades det bara på bröllop.

Du är den första gästartisten hos Residens Angered i Göteborg. Ett konstnärsresidens initierat av Konstepidemin som är tänkt att skapa och stärka relationer till enskilda konstnärskap och fristående aktörer inom kulturområdet. Förutom pjäsen Revolution arbetar du även med egna konst- och musikprojekt under detta residens. Vilka är dessa projekt?
– Jag arbetar med flera olika musikprojekt under min tid här. När jag håller på med musik arbetar jag främst med material som kan hamna på mitt kommande album. Just nu är det materialet minimalt och experimentellt och baseras mestadels på ljud med låg kvalitet som jag spelat in med min mobiltelefon. Jag är ganska förtjust i det jag gjort såhär långt.

– Kris-Populism-Konst är ett annat projekt som jag är involverad i vilket äger rum på Konstepidemin där jag också bor. Det inkluderar även andra resident-artister från olika länder runtom i världen. Vi träffas en gång i månaden för ett seminarium och ska senare presentera vårt arbete för varandra. Dessa möten kommer förhoppningsvis att resultera i några samarbeten som kommer att visas upp våren 2015.

Hur är det att arbeta i Göteborg och vara en del av kulturscenen i Sverige?
– Det är fantastiskt att arbeta i Göteborg. Den elektroniska musikscenen är väldigt intressant och jag har träffat många olika artister och människor som är involverade i scenen och som inspirerat mig mycket. Jag tror att min tid i Göteborg har gjort att jag har ändrat mitt sound och sättet jag arbetar på en del. Därför ska det bli spännande att se hur de projekt jag arbetar med här kommer att bli när de är färdiga.

När kommer du att åka tillbaka till Kairo och vilka planer har du arbetsmässigt när du kommer tillbaka? Planerar du att samarbeta med svenska artister och producenter framöver?
– Jag reser hem den 20 december. Jag antar att jag kommer att slutföra musiken som jag arbetat med till mitt album när jag är tillbaka i Kairo. Den mesta tiden kommer jag att behöva arbeta med projekt kopplade till Epic 101 Studios eftersom jag inte varit där på ett tag nu. Det finns vissa planer på att arbeta med svenska artister men inget är bestämt eller fastslaget ännu.

/

Lyssna på Ten Cities och skaffa den hos Soundway.

Wetrobots

Mer info om Revolution.

Mer info om Residens Angered.

Kairo Is Koming

Epic 101 Studios