»Doom uppskattar din medkänsla«
Intervju »Medan alla artister deltar i den stora modevisning vi i dag kallar rap kommer Doom fortsätta knäcka«. Tobias Lindquist har räddat sin intervju, den första svenska någonsin, med MF Doom från en kraschad server. Femton år senare publicerar vi den här.1999 slog MF DOOMs första soloalbum Operation: Doomsday ned som en bomb i mitt liv. Strax därpå insåg jag att denna sprudlande MC och egensinnigt funkige beatarkitekt var samma person som Zev Luv X ifrån KMD, en grupp som var populära i början av 1990-talet.
Det förklarade hur en debutant redan kunde vara så extremt raffinerad och skicklig. I övrigt fanns det inte jättemycket att få reda på om DOOM. Så jag bestämde mig för att maila honom och ställa lite frågor. Kanske var detta den första svenska intervjun med MF DOOM någonsin.
I dag har MF DOOM hittat en publik långt utanför de smalaste hiphopkretsarna. Men får jag välja ett soloalbum med honom blir det fortfarande Operation: Doomsday, som mycket av denna mejlintervju också kretsar kring.
Länge trodde jag att intervjun var försvunnen för alltid då mokkamekka.com, onlinemagsinet som publicerade texten, råkade ut för en serverkrasch och saknade backup. Med hjälp av en onlinetjänst lyckades jag återfinna en kopia av texten nyligen.
Så här kommer intervjun – femton år senare (fotnot: MF DOOM är en påhittad figur och ibland växlar svaren mellan första och tredje person, vilket kan ge ett lätt förvirrat intryck)!
Kan du berätta något om hur du kom på »Metal Face«-personan?
– Metal Face passade bra med M.F.-prefixet som kan stå för många saker, till exempel »Multi Faceted«, »Mic Fiend«, »Mad Flows« och så vidare.
Produktionen och samplingarna på Operation: Doomsday är väldigt originella. Vad jag kan se från omslaget ligger du själv bakom all produktion. Hur hittade du barnprogram-samplingarna? Och jag antar att alltihop är en metafor samtidigt?
– Ja, det stämmer. Varifrån samplingarna kommer är top secret. Tillsammans bildar de historien om Dooms ursprung och varför han söker hämnd på rapvärlden…
Jag gillar verkligen hur du har lagt stråkar, sångpartier och så vidare ovanpå traditionella hiphoptrummor. Det tillåter originalitet samtidigt som du behåller kontakten med rötterna. Är det en medveten strategi eller är det bara jag som överanalyserar?
– Det vore världens sammanträffande om det inte var menat så. En del av min planerade formel för Operation: Doomsday var att ge lyssnarna något mer än bara ännu ett vanligt, ihopslarvat, propagandaalbum med stor budget men utan substans. Det tycks ha blivit regel inom rapmusik i dag.
Om man lyssnar på Ghostface Killahs senaste album (Supreme Clientele reds. anm.) direkt efter Operation: Doomsday lägger man märke till flera likheter. Han har ett spår med ojämn rytm, samplingar från tecknade filmer och så förstås ett »stream of consciousness«-flow. Har du själv lagt märke till det här?
– Jag har inte lyssnat på Ghostfaces album. Men jag kan nämna att andra människor har sagt samma sak. Sammanträffande? Vem vet. Hur som helst, om någon inspireras av MF Doom visar det att de har bra smak…
Är alla gäster på albumet medlemmar i The Monster Island Massive (ett posse där MF själv ingår och som namedroppas flitigt på skivan) och har de släppt något eget material?
– Alla på skivan är medlemmar i M.I.C. (Monsta Island Czars). K.D. aka Kamakiras hade med låten»Khadijah« på Sugarhill-soundtracket för flera år sen. X-Ray aka. King Seesar producerade en skiva åt Sugar Bear i slutet av 80-talet som hette Don’t Scandalize Mine. Tommy Gunn aka Megalon har släppt en singel på Fondle ‘Em som heter »Peace To The Homeless«.
– Kurious är den mest kända medlemmen, med sitt album A Constipated Monkey på Columbia som han gjorde tillsammans med MF Grimm och Jet Jaguar. Han har även släppt en serie singlar på Fondle ‘Em och gästade på KMD:s singel »What A Ni**a Know?« 1993 (från den nyligen släppta LP:n Black Bastards). Rodan och Jet Jaguar fanns med på MF Doom-singeln»No Snakes Alive« på Brick Records.
Vad tycker du om att Black Bastards äntligen släpps? Som jag förstått det stoppades skivan på grund av kontroverser kring omslagsbilden. Skulle den inte ha kunnat släppas med ett annat omslag eller kände ni att det skulle ha varit att kompromissa med den konstnärliga integriteten?
– Det är en dröm som går i uppfyllelse. Vi erbjöd oss faktiskt att ändra omslaget, så att LP:n skulle kunna släppas i tid. »De« tackade nej till det erbjudandet med motiveringen att de inte ville blanda sig i budskapet vi försökte föra fram och att det vore bättre om vi tog projektet någon annanstans. »De« hade rätt.
Jag älskar ditt flow. Det påminner inte om någon annan MC jag hört. Har du övat en massa för att få det perfekt eller är det som en medfödd gåva?
– Det kommer naturligt. Doom utvecklade ett mönster från sitt naturliga sätt att tala. Sen har jag arbetat en massa på att raffinera det ännu mer.
Vad är ditt mål med musiken? Att lyssna på din LP är mer som att lyssna på jazz, åtminstone om man jämför med dagens topplistemusik.
– Dooms mål är att välsigna världen med så många exempel på kvalitativa musikprojekt som möjligt. Många av formlerna innehåller faktiskt influenser från arrangemang inom jazz.
Lyssnade du på olika musikstilar när du växte upp eller var det enbart hiphop?
– All musik inspirerade Doom i början. Soul, r&b, jazz, afrikansk musik med mera. Hiphopmusik blev en del av hans liv 1981.
Blir du någonsin bitter över att mindre kreativa artister får större uppmärksamhet än du? Som lyssnare kan man ibland bli bitter »å dina vägnar«.
– Doom uppskattar din medkänsla, men det där är inget att bry sig om. Musik är till för öronen och har inget värde för ögonen. Medan alla dessa artister deltar i den stora modevisning vi i dag kallar »rap« kommer Doom fortsätta knäcka. Och han kommer att få erkännande av de som verkligen har tro på och kärlek till konstformen. Han har ingen önskan att dra uppmärksamhet till sig själv.
Har du hört svensk hiphop?
– Doom har aldrig hört svensk hiphop men kan tänka sig att kolla upp det. Hiphop är hiphop var den än skapas. När man delar in i kategorier baserat på geografiskt ursprung uppstår problem, ta bara öst- och västkustkonflikten som exempel. En fonetisk skillnad urartade till ett krig. Hiphop är en mäktig kraft som är menad att bringa folk samman. Vi måste vara väldigt försiktiga med hur vi representerar.
Några slutord?
– SUBROC FOREVER!!!
/
Läs även Tobias Lindquists text om MF Doom och Operation: Doomsday här.
Kommentera