article-image

Ett limiterat snöre

Personligt

n10237912125_613515_5905

Idag har jag köpt ett limiterat snöre till mig själv. Man vet aldrig när behovet av ett snöre tränger på. Ett snöre har också många användningsområden.

Särskilt när det är skapat av 6876, vars design åter känns mer relevant än någon av alla de designers som nu försöker lura män – för det är alltid män – att just deras versioner av ubåtsförares underkläder från 1943 är mer autentiska än någon annans. Allting handlar om designern Kenneth McKenzie som fortfarande alltid använder ordet ”modernist” i alla beskrivningar av sina kläder. Sen citerar han Mao: ”To be attacked by the enemy is not a bad thing, it’s a good thing”.

För hur autentiska bromsspåren än blir börjar jag känna att något saknas i den övriga herrmodevärlden, att det är något töntigt över allting annat. Bara 6876 duger. Kenneth McKenzie har döpt en jacka efter krautlegenden Hans-Joachim Rodelius.

Eller förlåt: töntigt är fel ord – aningslöst, tramsigt och grunt är rätt ord. Det som saknas är kunskap och förändringsvilja. Jag har stött på alldeles för många denimvänner vars referenser i övrigt börjar och slutar med The XX och Fleet Foxes. Det var ju inte här vi skulle hamna. Här sitter jag, hedersmedlem i ytterligare en herrklubb, och stirrar tröttsamt in i väggen.

Jag är ärligt talat trött på alla dessa  kläder vars främsta claim to fame är att de är tillverkade av någon obskyr italiensk familj som sysslat med sitt hantverk ”i århundraden”.  Hur många sådana familjer finns det? Tar de aldrig slut? Vem är den onde vetenskapsmannen som tar fram dem och var finns han? Jag vill tala med honom.

I det här sammanhanget är 6876 är ett under av konsekvens,  mer ”autentiska” än någon av alla de kläder med japanska tvättråd jag tvingas vada igenom i min lilla etta varje morgon. Just nu känns det precis som vad jag behöver.

Tills allting känns bra igen tänker jag nöja mig med att sitta här i min lilla lägenhet med mitt lilla limiterade snöre som en motståndshandling mot alla  ogenomtänkta dumheter som  sker i Free & Easys namn.

Bara en sådan sak som orden som pryder en av de bilder 6876 använder i sin marknadsföring: ”Some people talk about the weather – we don’t”.
Jag köper det rakt av.

image_1

image_5

image_1

I övrigt: Nathan Fakes & DJ Kozes jultolva, Richman och en gammal sång.
JonathanRichman-OMoonOQueen
nathanfake