Foto: Johannes Molin

Foto: Johannes Molin

Simon Emanuel & Sum Comfort Food: Samarbete i ljust vemod

Intervju Rapparen Simon Emanuel och producenttrion Sum Comfort Food släppte nyligen albumet ”Om vi överlever sommaren”. Petter Arbman frågar dem om ljudbilder, influenser och fördelen med att dra ned tempot i musiken.

Först och främst det viktigaste: Simon Emanuels ”Om vi överlever sommaren” är det bästa och mest inspirerade svenska hiphopalbumet sedan Alexis Weaks ”Till minne av”. På samma sätt som det albumet var ett enhetligt verk som berättade om Stockholm där och då, i kalla januari 2011, berättar Simon Emanuel och produktionsteamet Sum Comfort Food om Stockholm nu – den ganska opålitliga sommaren 2012.

”Jag läser mellan raderna på statusar och hoppas hennes tankar aldrig lutar åt det hatiska” rappar Simon i det musikaliska rum Sum Comfort Food har byggt upp.

Produktionsteamet skapar en djup atmosfär i musiken som omsluter en i lager efter lager till skivans sista ton.

– Det finns helt klart en medveten rymd i våra produktioner men vi lägger också stor vikt vid mixning, säger Sum Comfort Food. Vår ambition har alltid varit att det ska låta så bra som möjligt.

Simon Emanuel och Sum Comfort Food sammanfördes i och med att producenttrion tog kontakt med Simon och frågade om han ville inleda något slags samarbete. Det blev en vers på TiRon & Ayomaris ”En kärlekshistoria EP” (en EP producerad av Sum Comfort Food). Samarbetet fortsatte på ”Odödlig”, en låt på Simons första skivbolagssläppta skiva i namnet Simon Emanuel, ”Sånger från andra våningen”.

Innan dess var Simon i flera år känd som Paragon, den lite kaxiga ”svennen” i Hemmalaget, med Ison & Fille och deras Highwon-gäng runtom. Övergången till det mer personliga artistnamnet Simon Emanuel (hans fulla namn är Ivar Simon Emanuel Molin) var livsviktig.

– Det var någonting som jag verkligen, verkligen behövde göra, både för min inspiration och för mitt egna välmående. Det var så mycket gammalt som hängde med hela Paragon-grejen. Jag identifierade mig inte med namnet eller facket jag hade placerats in i längre. Jag tog namnet som 17-åring och efter ”Glöd”-plattan (sista Paragon-skivan, släppt 2008, reds. anm.) så kändes det bara som enough is enough. Den var lite av droppen på något sätt. Efter den gick luften ur mig.

Redan på ”Glöd”, ett mer än godkänt rapalbum i sin egen rätt, fanns emellertid något som följer med Simon Emanuel än i dag: en storslagen, sökande och ambitiös ven i både musik och texter.

– Jag vill göra musik som rycker tag i en, som får lyssnaren att stanna upp och känna något. Just det där ”stora” har alltid legat nära till hands när jag har valt beats, eller suttit med och tyckt till eller co-proddat. Det filmiska. Jag har väldigt svårt för musik som känns liten och obetydlig. Det finns säkert många som tycker att det är ett pretentiöst sätt att se på musik. Men jag vill göra ambitiös och tidlös musik.

I och med övergången från Paragon till Simon Emanuel märktes framförallt en ambition i att förändra ljudbilden. Att luckra upp den med alla möjliga influenser. På mixtapet ”I Simon tid”, släppt gratis på internet 2010, hörs samplingar av bland andra Tom Petty & The Heartbreakers, Jens Lekman, Madonna och Washed Out. Simon började runt namnbytet utöka sin ungdoms strikta musikdiet av hiphop och ett kryddmått r’n’b, och fann mer inspiration i produktionerna hos artister utanför de genrerna.

– Man låser sig lätt. Man samplar soul, man gör vad som förväntas liksom. Håller sig inom ramarna. När jag började öppna upp mig mer så fann jag så sjukt mycket ny inspiration. Vare sig det handlade om att jag loopade upp en M83-låt och körde över den, eller satt och lyssnade på Imogen Heap-instrumentaler. ”I Simon tid”-mixtapet gjorde jag på min soffa med min laptop under en dryg månads tid. Jag satt bara och lyssnade på en sjuk massa musik, tog allt från Jens Lekman till Jaheim och gjorde egna tolkningar och beats av deras låtar. Det var en väldigt inspirerande period och startskottet för ”Simon Emanuel-grejen” nästan.

Även Sum Comfort Food har länge jobbat med en disparat palett av inspiration. Produktionsteamets medlemmar Anders Persson, Fredrik Lövgren och Daniel Markus bidrar alla med sina egna influenser och försöker sammanfoga dem till något enhetligt. I minidokumentärserien ”OVÖS” (”Om vi överlever sommaren”), där filmaren Nicklas Persson följt produktionsteamet och Simon Emanuel under sommaren, förklarar Lövgren i första avsnittet att de framförallt vill jobba i en helhet. Anders Persson förklarar att det kan bli ”lite lurigt” att tre personer ska samsas om samma sound.

– Alla har ju en vision om hur man vill att saker ska låta så det gäller att få var och ens personliga vision att klaffa med dom andras. På samma gång är det grymt kul att få någon annans perspektiv och idéer hela tiden, det är väldigt utvecklande och inspirerande. Och sen, i och med att man inspireras och lär känna varandra så hamnar ens visioner närmre varandra.

– Vi har många gemensamma influenser, jag och Sum Comfort Food, förklarar Simon Emanuel. Vi har bara kört på och gjort vad som känts rätt för stunden och landat här. En grej med att musiken har saktats ned är att det ger mina texter mer utrymme. När man rappar över beats som går i 70-80 bpm så hörs allt man säger på ett annat sätt. Jag tror att jag väger varje ord lite extra nuförtiden och jag tror även att detta har bidragit till att texterna har blivit mer personliga. Det är svårare att gömma sig bakom staplade rim nu.

De olika influenserna som varje person i ”OVÖS-teamet” representerar kan för Simons del höras på ”I Simon tid”, och för Sum Comfort Food i deras serie av ”Songbook”-mixtapes (låtar de inspireras av, snyggt ihopmixade). Även producentteamets nyligen släppta EP ”Endurance” samlar olika låtar de producerat åt andra artister samt remixer av bland andra Toro Y Moi, Duvchi och Chromatics.

Samtidigt som inspirationskällorna kan hittas lite överallt har Simon Emanuel och Sum Comfort Food en stark gemensam nämnare: Noah ”40” Shebib, känd främst som Drakes högra hand och huvudproducent.

Shebib arbetar med mycket dov bas och stämningsbyggande, det är ytterst sällan produktionen är melodistark eller gräll. Den lämnar i stället mycket utrymme till artisten att uttrycka sig melodiskt och måla sig själv på duken (oftast Drake, men även exempelvis JoJo på utmärkta singeln ”Demonstrate”).

– Vi lyssnade mycket på musik med mycket rymd i under arbetet med ”Om vi överlever sommaren”, förklarar Sum Comfort Food. En hel del ”40”. Ackord och melodier från ”40”:s produktioner har varit ett återkommande diskussionsämne. Det är någon form av vackert vemod, eller snarare ett vemod med ljus i.

– ”40” har gjort mycket för musiken på bara några få år, stämmer Simon Emanuel in. Jag och Sum Comfort Food är alla fans av The-Dream också, hela tänket med att låta låtar byggas vidare, låta dom morpha in i b-delar och andra låtar kommer väldigt mycket därifrån. Timbaland var även inne på den grejen förr.

Och nu när Simon Emanuel och Sum Comfort Food funnit varandra tänker de inte gå skilda vägar i första taget. Simon tror definitivt att de kommer att fortsätta arbeta tillsammans.

– När jag hittar bra, inspirerande folk försöker jag alltid ta vara på det. Det här året som har gått har varit lärorikt och inspirerande på så många sätt. Allt handlar om känslan för stunden. Känns det rätt så kör jag bara på.

”Om vi överlever sommaren” släpptes i augusti. Lyssna här.
Dokumentärserien med samma namn går att se bland annat på Simonemanuel.se
.
Sum Comfort Food har nyligen släppt en ny del i ”Songbook”-serien. Den och mycket annat finns på deras Soundcloud.