article-image

Kreayshawn och Iggy Azalea: White girl swag?

Artikel Kreayshawn har sedan hiten "Gucci Gucci" släpptes anklagats för att exploatera amerikansk hiphopkultur. Kollegan Iggy Azalea lyfts fram som nyskapande. Sanna Berg tror sig se en förklaring i klass och genre och skriver samtidigt: "Tyvärr blir det lättare att diskutera de här bilderna när avsändaren är någon som avviker från hiphopens norm".

Om jag var en sådan person som gillade att spekulera i vad hiphopens femte element kunde vara skulle jag kunna hävda att det är kontroverser. Kontrovers och hiphop går liksom hand i hand, oavsett om det gäller politik, texter eller musikvideor.

En av det senaste årets största kontroverser, åtminstone inom hiphopen, är Kreayshawn, V-Nasty och White Girl Mob. Kreayshawn behöver knappast en introduktion i dagsläget: hennes singel ”Gucci Gucci” närmar sig i skrivande stund 24 000 000 tittningar på Youtube. Yep, tjugofyra miljoner.

Som över en natt blev den 22-åriga musikvideoregissören från Oakland en internetsensation, och de stora skivbolagen inledde en blodig kamp om vem som skulle få äran att signa denna nasala och smått galna rappare. Columbia vann och Kreayshawn jobbar nu med sitt debutalbum samtidigt som hon kör ett hårt PR-race med intervjuer på löpande band.

Kreayshawn beskrivs ibland som en vit Nicki Minaj, antagligen på grund av att hon – precis som Nicki – tillför hiphopen något nytt, samtidigt som hon verkligen ser helt galen ut. Men det finns en väldigt viktig skillnad mellan Kreayshawn och Nicki:

Nicki är en sjukt bra rappare, Kreayshawn är på sin höjd medelmåttig.

Och så var det det där med kontroverser. Kreayshawn har sedan ”Gucci Gucci” kom ut anklagats för att kopiera och exploatera svart kultur. Hon har en estetisk framtoning som förknippas med svarta kvinnor, men Kreayshawn är vit och därmed tolkas det hon gör utifrån andra ramar och regler. Det är fett klurigt att som vit tjej i Sverige försöka tycka något om detta. Men jag ska ändå ge det ett försök.

Förutom det påstådda exploaterandet har Kreayshawn också anklagats för rasism. Det grundar sig i att V-Nasty, Kreayshawns syster och en av medlemmarna i White Girl Mob, frekvent använder det så kallade N-ordet, något som uppenbart är tabu. Både Kreayshawn och V-Nasty har hävdat att i Oakland kan minsann vem som helst säga n-ordet till vem som helst – i Oakland ser man nämligen inte hudfärg på samma sätt som på andra platser i världen.

Men, tänker jag då. Om Kreayshawn inte ser hudfärg, varför kallar sig hon och V-Nasty för just White Girl Mob? Varför pratar hon om ”white girl swag” i upprepade intervjuer? Varför beskriver hon sitt tjejgäng som ”det finns en av varje sort, en vit tjej, en asiatisk tjej, en tjej med crazy hårfärg, vi är som Bratz-dockorna”?

Uppenbarligen ser hon hudfärg.

Många har reagerat starkt på Kreayshawn och tagit avstånd från henne och hennes musik. Iggy Azalea, en annan vit kvinnlig rappare, har fått ett delvis annorlunda bemötande.

Iggy, som ursprungligen kommer från Australien, har också nått status som internetfenomen genom sitt mixtape ”Ignorant Art” och framförallt låten ”Pu$$y”. Överallt jämförs hon med Kreayshawn och trots att jag ogillar att kvinnliga rappare alltid ska mätas mot varandra tänkte jag nu trampa i klaveret.

http://www.youtube.com/watch?v=SR_pscBI0BU

Iggy har som australiensare kritiserats för att exploatera amerikansk rapkultur, en kritik som liknar den Kreayshawn också utsatts för. Men i Iggys fall handlar det inte bara om hudfärg utan även om nation.

Iggy verkar jävligt trött på att prata om ras. Samtidigt påpekar hon i intervjuer att hiphopen är en svart och mansdominerad kultur. Hon menar att vita killar får plats, eftersom de kan relatera till machodelen av hiphopen och att svarta kvinnor får plats för att de kan relatera till hudfärgskomponenten – men att det inte riktigt finns plats för en vit kvinnlig rappare.

Delvis har Iggy en poäng, men samtidigt har hon omfamnats något enormt jämfört med Kreayshawn. Med största säkerhet beror det på att Iggy är en mycket bättre rappare. Punkt.

(Kreayshawn har också utsatts för stark kritik från många hiphopfeminister eftersom svarta kvinnor i princip är helt frånvarande i hennes videor. Iggy däremot omges enbart av svarta kvinnor i sin Pu$$y-video).

I kommentarsfält påpekas att Iggy kan rappa hur mycket som helst om sin pussy och det är uteslutande supercoolt. Men när svarta tjejer gör detsamma anklagas de för att vara för slampiga och för att iscensätta gamla stereotyper om svart kvinnlig sexualitet som ”djurisk” och mycket starkare än vita kvinnors fina och kyska sexualitet.

Men trots den kritiken verkar det ändå råda någon sorts konsensus kring att Kreayshawn/V-Nasty/White Girl Mob är fake och exploaterande medan Iggy är cool, en bra rappare och nyskapande. Iggy anklagas inte i samma utsträckning för att hora ut svart kultur och hon anklagas framförallt inte för att vara rasist.

Vilket är konstigt. På låten ”D.R.U.G.S.” rappar hon ”I’m a runaway slave… master” samtidigt som hon i musikvideon gör en gest som antyder ett lite slött piskrapp. Jag tänker att om Kreayshawn ska ställas till svars för att hennes syrra använder N-ordet, något som hon själv inte gör, så ska fan Iggy ha lite kritik för att hon säger att hon är en runaway slave.

http://www.youtube.com/watch?v=dsLy-jaGhLc

Hade Kreayshawn använt samma runaway slave-line hade totalt twitter-ramaskri utbrutit.

Inom all typ av hiphop, oavsett avsändarens hudfärg, kön, sexualitet – WHATEVER – uttrycks och skapas bilder av ras, maskulinitet, femininitet, heterosexualitet, begär och klass. Tyvärr blir det lättare att diskutera de här bilderna när avsändaren är någon som avviker från hiphopens norm, när avsändaren alltså inte är en svart amerikansk heterosexuell man. Ibland blir det kritik, ibland blir det idel hyllningar.

Kanske handlar skillnaderna i bemötandet av Kreayshawn och Iggy på något diffust sätt om klass och genre? Iggy rör sig lite mer inom någon sorts hipster-rap med starka influenser av dansmusik. Kreayshawn gör mer traditionell rap och har fått förmånen att jobba med Snoop Dogg. Iggy drömmer om att jobba med Kanye West, ser ni skillnaden?

När Iggy ska prata om hudfärg och hiphop säger hon välformulerade saker som framstår som genomtänkta. När Kreayshawn ska prata om samma sak framstår hon som ignorant, för hon lyckas liksom inte vara lika diplomatisk.

Egentligen ville jag bara skriva om Iggy Azalea. Jag ville försöka förstå hajpen som brutit ut kring henne. I en perfekt värld skulle Iggy och Kreayshawn kunna existera sida vid sida och ingen skulle bry sig om att jämföra dem bara för att bägge är vita tjejer. Men vi lever inte i en perfekt värld.

För att vara två ganska okända kvinnliga rappare har både Iggy och Kreayshawn på relativt kort tid fått extremt mycket uppmärksamhet och en stor del av den uppmärksamheten kommer av att de är just vita tjejer och därmed inte ”borde” göra hiphop.

Att båda två uttrycker att de inte vill prata om hudfärg blir på så vis något paradoxalt, för hade Kreayshawn och Iggy varit svarta hade de inte nått lika stor framgång. Jag vet, det låter cyniskt och hemskt, men jag kan tyvärr inte undvika att bli provocerad: För varje Iggy Azalea finns minst 100 andra kvinnliga rappare som rent objektivt är duktigare och bättre men som bara kan drömma om samma genomslag som Iggy fått.

Av debatten att döma framstår det som att världen aldrig hade sett en vit kvinnlig rappare innan Kreayshawn laddade upp sin första Youtube-video. Det är som att tjejer som Tairrie B, Eternia, Persia, KC Lyn, Princess Superstar, Dessa och Lady Sovereign aldrig existerat.

Snackar vi hipster-rap så finns ju både Amanda Blank och Uffie, och en av tjejerna i FannyPack var väl vit? Vi kan räkna i all evighet men jag tänker att den allra bästa vägen ur det här är att först och främst fokusera på hur bra och nyskapande en artist är – men frågan är om man kan vara nyskapande enbart genom sitt kön och sin hudfärg?

Alltså, don’t get me wrong. Iggy Azalea är en grym rappare, långt ifrån den bästa jag hört men ändå bra. Kreayshawn kan vara grym men kan också vara fruktansvärt dålig. Men jag önskar att bara en liten del av all den tid och energi som läggs ned på att lyssna på och tycka saker om Iggy och Kreayshawn kanske kunde läggas på andra hårt arbetande rapkvinnor som Diamond, Reema Major, Angel Haze, Chella H, Lady, Rapsody, Kelow, 3D Na’Tee, Chacity, Audra The Rapper, Gloss Da Boss och Allie Baby, för att bara nämna ett fåtal.

Vi kommer aldrig nå rapjämlikhet om bara en eller ett par kvinnor åt gången tillåts vara på toppen, kom ihåg det.