article-image

Fredrik Edin: Kritisk orealism

Mixtape "Kan man inte dansa till den är det inte min undergång. Kan man däremot dansa till den, har den troligen också en bättre värld i sitt sköte." Fredrik Edin samlar den bästa kulturen mot recessioner, kollapsande marknader och klassklyftor som ingen vill kännas vid.

Minnet av sommaren 2011 kommer för alltid fördunklas av Anders Behring Breiviks fasansfulla, fega dåd. Det är en ytterst klen tröst i sammanhanget, men jag vill gärna föreställa mig att musiken jag älskar är raka motsatsen till allt vad den fega barnamördaren Breivik representerar. Glädje, öppenhet, blandning, jämlikhet och frigörelse. Ett respektlöst finger åt Breiviks paranoida, inavlade världsbild. Trummor från Afrika, bas från Karibien, stämmor från Sydamerika. Som en blek tysk kört genom japanska maskiner och låtit ljuda över en modern version av en brittisk all nighter. World Music utan att vara det minsta World Music.

Men framförallt, musik med blicken riktad mot framtiden. Mot en bättre värld. Mot möjligheter. Breivik hatar nämligen inte bara muslimer och socialister. Han hatar även, som så många andra, framtiden. Jag säger inte att alla som ”hatar dubstep”, uppskattar Lou Reed och Metallicas samarbete eller som vill att all musik ska låta som den gjorde när de gick på högstadiet är medskyldiga eller ens delar Breiviks världsbild. Men ett synsätt som innebär fler alternativ än ett är alltid att föredra.

Samtidigt som ondskan, till tusen terrorexperters stora besvikelse, manifesterade sig i en blond norsk gut, övergick den arabiska våren i en engelsk sommar. Om Breiviks handlingar var ofattbara trots att han skrivit ett tjockt manifest, var kravallerna i England fullt begripliga trots att det aldrig kommer att bifogas några programförklaringar till den typen av händelser.

Det finns inga manifest, inga övergångsregeringar eller ens några föreslagna lösningar på de förhållanden som orsakar upploppen. För att det ska finna en lösning måste det nämligen först finnas ett problem. Och det gör det inte. Medan diktaturer i tredje världen är ett stinkande eko av det förflutna, är klassklyftor i en västerländsk demokrati inte ett problem, utan just precis det sätt på vilket systemet ska fungera.

Därför presenteras också den arabiska våren som en rättmätig folklig resning medan kravaller i en fattig förort till London eller Birmingham som huliganism eller på sin höjd en dröm om en ny plattteve, i en välmenande sociologs konsumtionsfantasier.

Om det var anledningen till att de hyllningskörer som ackompanjerade den arabiska våren tystnade under den engelska sommaren ska jag låta vara osagt. Kanske är det lättare att sympatisera med ett motstånd mot en diktatur någonstans långt borta, åtminstone kulturellt, än med kravaller i staden där man bott, på gator man shoppat, utanför klubbar och restauranger där man spenderat åtskilliga timmar. Hur stora skillnaderna som orsakade tumultet än må vara.

En ännu större gåta är alla upprörda känslor över länsade butiker. Samtidigt som finansvalpar kammar hem bonus efter bonus som belöning för att ha spelat bort andras besparingar, statsbudgetar och pensionspengar i det online kasino som vanligen kallas marknaden. Samtidigt som liberala regimer runt om i världen skänker bort våra gemensamma egendomar till profitkåta kumpaner.

De mörkare tiderna är redan här med allt vad det innebär. Recessioner. Depressioner. Lågkonjunkturer. Länder som kånkar. Marknader som imploderar. Krutdurkar som exploderar. Klassklyftor som blir nyheter först när någon slår sönder ditt favoritfik.

Men mitt i allt elände har 2011 varit ett fantastiskt musikår. Med album från Kryptic Minds, Kode9 and the Spaceape, 2562, Amon Tobin, Shlohmo, Robert Hood och Paul Kalkbrenner. Jag hoppas fortsättningen blir lika bra. För en sak är säker. Kan man inte dansa till den är det inte min undergång. Kan man däremot dansa till den, har den troligen också en bättre värld i sitt sköte. Såhär föreställer jag mig att den låter:

 

 

1. ”Surge (Emika Version)” – Amon Tobin


2. ”After Party (Marius & David Remix)” – dOP

http://www.youtube.com/watch?v=38yahDxa7cc

3. ”PositiveNoise (Carl Craig Remix)” – A Guy Called Gerald & System 7

4. ”We Can’t Go Back” – Deepchild

http://www.youtube.com/watch?v=nut76XvNZR8&feature=results_video&playnext=1&list=PL57E4B3FA7B3EF870


5. ”Was Bleibt (Jimpster Vocal Remix)” – Kollektiv Turmstrasse

6. ”Over The Edge (Shifted Remix)” – Sigha

http://www.youtube.com/watch?v=NdVifz2kA2A


7. ”Buddies (Smash TV Remix)” – M.A.N.D.E.A.R.


8. ”Getting Me Down” – Blawan


9. ”Kafkatrax 1.2″ – Wolfgang Voigt

10. ”Memories (From Where You Are)” –  Cobblestone Jazz

11. ”Sweetbread” – Simian Mobile Disco

12. ”Soy Como Soy (DJ Koze No Voy A Cambiar Repaso)” – Makossa & Megablast Ft. Cleydys Villalon

http://www.youtube.com/watch?v=wA24iYWoZYI

13. ”Some Slip” – Gaiser


14. ”I Need” –  Smash TV Ft. Takis

http://www.youtube.com/watch?v=eD7g2_qoGeU

15. ”Can’t Sleep (Scuba Remix)” – Kryptic Minds


16. ”Wildfire (Objekt Remix)” – SBTRKT

http://www.youtube.com/watch?v=_IJboJItevw

17. ”Someone (Breakage Remix)” – DJ Madd

http://www.youtube.com/watch?v=-POwAt4pMR8

18. ”Tempted” – Lurka


19. ”Styles & Styles” – Matty G & Konfusion

http://www.youtube.com/watch?v=z_JJ5i98wTw


20. ”Earth A Kill Ya (Mala Remix)” – King Midas Sound

http://www.youtube.com/watch?v=CvrXTyGWzXs

21. ”Neon Red Sign” – Kode9 & the Spaceape ft. Cha Cha

22. ”Spam Purse” – Jack Sparrow

http://www.youtube.com/watch?v=Q7LlOdumzeM

23. ”It Noh Funny” – Linton Kwesi Johnson


 

http://www.play.fm/widget/flash01/recording/64836