article-image

Mixtape: Laurel Halo

Mixtape Hennes musik låter som om den letade sig igenom ett okänt matematiskt system där svaret på vår utveckling finns. Nu ger Laurel Halo oss tio av sina favoritlåtar.
The mix could not be found. Please verify the mix ID or mix URL.

Vi sitter framför våra skärmar, klickar i olika boxar, på ikoner och trycker på knappar. Vi upprättar kontakter i små rutor och fält. Uppdaterar våra statusrader och skickar små meddelande om ditten och datten. Information fram och tillbaka i en allt större mängd och med en allt större täthet. Uppkopplade, sammankopplade, och som delar av nätverk. En mötesplats där virtuell gemenskap och avskildhet är ytterligheterna. Aldrig har vi varit så nåbara och aldrig har vi varit så ensamma, säger vissa.

Någonstans här rör sig Laurel Halos musik. Den är flödesartad och svävande. Den upprepar sig och är uppbyggd av loopar. Men den är också varm och fylld med rymd. Den kan skjuta ut en stor svärm med elektroniska ljusraketer i luften, för att i nästa stund övergå i komplexa rytmer och organiska ljud. Som om den letade sig igenom ett okänt matematiskt system där svaret på vår utveckling finns.

Laurel Halo gör musik som talar till hjärnan men som varken är beräknande eller stram. Det är techno, elektronika, popmusik och en skvätt skev r’n’b som är intelligent och samtidigt har ett pumpande driv. Tillsammans med artister som Oneohtrix Point Never, Games och Balam Acab rör hon sig i en riktning där den elektroniska musiken inte bara är vacker utan även rastlös.

Laurel Halo är ursprungligen från Ann Arbor utanför Detroit och inspirerades tidigt av producenter som Kenny Larkin och Underground Resistance. Technopionjärernas musik som ljudsatte industriområden och melankoli i det moderna samhället – och som även blickade bort – blev en introduktion till den elektroniska musiken. Sedan dess har hon hållit fast vid rötterna men också lutat åt mer renodlad popmusik.

Första EP:n ”King Felix” är en drömsk historia med sång på varje låt och flera paralleller till 4AD-banden under 80-talet. Uppföljaren ”Hour logic” är mer utforskande där organisk ambient och pulserande beats möter Laurel Halos känsla för stora produktioner. Kassetten ”Antenna” knyter ihop säcken med en rik palett av atmosfäriska ljud.

Återkommande är ett intresse för science-fiction och vetenskap. ”King Felix” är inspirerad av den amerikanska författaren Philip K. Dicks roman ”VALIS” och dennes tankar om ett stort informationssystem som kan vägleda oss. ”Hour logic” å sin sida uppehåller sig kring vår uppfattning av tid och hur den hela tiden är i förändring. Laurel har även drivit en tes om hur internetanvändandet och vårt sätt att behålla och sortera bort information till slut kan göra att minnet helt tappar betydelse.

Jag mailar och frågar hur ett sådant samhälle skulle se ut.

– Alla skulle vara lyckliga och kontrollerade och behövde inte tänka på någonting. Det skulle inte finnas någon konst, bara hantverk och handel. Och kanske skulle människorna älska sig själva och varandra mer eftersom de kunde ladda ned The emotional intelligence inner brain-app till sina iPhones.

Smått ironiska konspirationsfunderingar som kanske inte är så avlägsna som det låter. Laurel Halos musik uppvisar i alla fall en klarsynthet att ta med in i framtiden.


Mer info om Laurel Halo, här

Läs om samlingen FRKWYS Vol 7 där Laurel Halo medverkar tillsammans med bland andra James Ferraro och Daniel Lopatin.

1. ”Climax (Girl shit)” – Slum Village

2. ”Lovin’ It” – Little Brother

3. ”Wrath of the Math” – Jeru the Damaja

4. ”Party Next Door” – Black Uhuru

5. ”Caught Out There” – Kelis

6. ”Light the Way” – Africa Hitech

7. ”Radiance” – Surgeon

8. ”AT2″ – Araab Muzik

9. ”Life’s a Gas” – Love Inc.

http://www.youtube.com/watch?v=tV9uFkVSGq8

10. ”Androgenous” – Kenny Larkin