article-image

Lid med Cass McCombs

Konsumentupplysning Snart släpper Cass McCombs nya albumet "Humor risk". En skiva med texter som sammanfattar något både personligt och allmängiltigt i mänskliga relationer.

Jag har inte bestämt mig än hur mycket kraft jag ska lägga på sammanfattningar och listor detta år. Det känns som det finns viktigare saker att fokusera på just nu. Men det jag vet är att ett av årets starkaste konsertögonblick utspelades på Södra Teatern i Stockholm en kväll i juni.

Inför en halvfull salong spelade Cass McCombs sin folkanstrukna popmusik med lika delar skevhet och skärpa. Ett par låtar in i konserten bad han ljudteknikern att dämpa belysningen på scenen. Sen framförde han ”County line”. Där, i en nästan helt nedsläckt lokal, blev låten om möjligt ännu mer vacker och rader som ”you never even tried to love me” rent skoningslösa. Soul mörk och obeveklig men också varm, som om Cass spelade den i enrum för var och en i publiken på Södra Teatern.

Cass McCombs har varit extra produktiv i år. I april kom femte albumet ”Wit’s end” och inom kort släpper han uppföljaren ”Humor risk”. Hade man plockat de främsta låtarna från hans skivor till en samling hade den överträffat det mesta i den amerikanska folkfåran. På ”Humor risk” finns flera sådana spår. Och flera briljanta texter som i en mening sammanfattar något både personligt och allmängiltigt i mänskliga relationer: ”everyone I know gossips endlessly, everyone I know suffers just like me”.

Lyssna på skivan här nedan. Den kommer att göra din vecka.