article-image

Sleep ∞ Over

Artikel Med en förvriden ljudbild och låttitlar som "Your world is night" har Sleep ∞ Over fått fansen att göra mörka och obskyra videos till deras musik. Men att kalla Austinbandet för ren häxhouse berättar inte hela sanningen.

Har vi pratat tillräckligt om häxhousen än? Även om det kanske anses vara en flyktig, stundom lite löjlig genrebenämning, bäst representerad av band som Salem, Modern Witch (som har ett spår kallat ”Rever Fay, bara det), //TENSE//, Pregnancy Pact och oOoOO, är det likväl ett försök att beskriva någon form av strömning. Detta baserar jag inte bara på ett släktskap ljudmässigt, utan även på estetik och uttryck (och då menar jag inte bara alla trianglar, kors, svärd och slash-symboler i bandnamnen).
Höjer man blicken kanske man också kan se genren som de ringar på vattnet som bildats efter allt från ”Harry Potter” och ”Twilight” till ”Låt Den Rätte Komma In”, ”True Blood”, ”The Vampire Diaries” och så vidare. Här finns en gemensam popkulturell fascination för det ockulta, för magi och det övernaturliga, inte minst i den starka visuella framtoningen. Banden döljer inte sällan sina identiteter, de väljer ofta namn som är omöjliga att googla (försök med oOoOO eller †‡†). Och de gränsar gärna till konst i obskyra videor, kollage eller (mer) svårlyssnad musik.

Frågan är om vi då också kan fösa in amerikanska Sleep ∞ Over i denna något godtyckliga gruppering. Precis som hos främst oOoOO (tänk spöke) finns just spelet mellan mörkare produktion, förvridna och aviga ljudbilder och ljusa, väna röster. Sleep ∞ Over rör sig också ofta från ljus till mörker. Låten ”Come Wander With Me” är byggd på en mer utforskande, iakttagande känsla utan början och slut, medan ”Outer Limits” låter nästan (för att vara riktigt nördig nu) chill wave i sin jämförelsevis lättsamma och poppiga framtoning.
I alla de akter som refererats till som witch house finns samma stämningsbyggande ljudbild av nattliga eskapader, gotik, ett dunkelt obehag och något som pockar på uppmärksamhet under ytan (eller i det omedvetna). En skuggornas musik.

SLEEP OVER :: OUTER LIMITS from salad fork on Vimeo.

Sleep ∞ Over är Christa, Sarah och Stefanie, tre utan tvekan mycket produktiva individer från Austin, Texas. En stad de beskriver som ”really hot and there is a lot of music”. I deras musikaliska umgängeskrets finns band som Silver Pines, Pure Ecstasy, Amasa Gana, Survive och Slow James.
Stefanie redogör för släktbanden mellan grupperna.

– Silver Pines har varit mitt huvudsakliga projekt (tillsammans med bandmedlemmar från Pure Ecstasy, Amasa Gana, Survive och Slow James, reds anm.). Alla startade sidoprojekt, och så småningom började vi lägga mer tid på sidoprojekten istället. Christa bodde i Belaire med sin syster Cari väldigt länge, och spelar fortfarande då och då med henne. Vi har nog alla tagit med oss bitar från våra respektive band, men den stora skillnaden är nog att det bara är tjejer som sjunger i Sleep ∞ Over.

– Sättet vi närmar oss skrivande och inspelning skiljer sig också från våra andra band. Det brukar sluta med att vi breder ut oss och skriver låtar samtidigt som vi spelar in, snarare än att arbeta med ett spår under en lång tid och sedan spela in den. Jag tycker musiken vi har spelat in med Sleep ∞ Over fångar våra låtar när de är som mest energiska.

I relation till det; hur började ni med musik överlag?
– Det här är ju ett utmärkt tillfälle att nämna att Sarahs pappa var med i The Swingin’ Medallions. Vi har varit omgivna av människor som spelat musik under hela våra liv, så att göra musik är en del av vilka vi är, inget beslut att göra eller inte göra.

Tidigare i år gjorde ni en split 7” med Pure Ecstasy. Vad tycker ni om vad som händer i musikväg överlag?
– Vi älskar Pure Ecstasy! Vi har spelat ihop så länge så det är typ som att vi har druckit ur samma brunn. Just nu lyssnar vi på vår home girl, Silent Diane och Psychic Violence här hemma. Twisted Wires och Survive har också spelats flitigt.

Jag gillar att ni har rätt mycket visuella idéer, dels på er Tumblr men också i era videor. Jag tänker särskilt på ”Your World Is Night”, som är en fanvideo, eller hur?
– Fanvideos är så grymma. Vi har inga egna videor som vi gjort specifikt för bandet än, men vi håller på att jobba med en grej tillsammans med vår vän Amanda Joy från Everything In Heaven Is Tv.

Även om Sleep ∞ Over själva gärna vill framhålla att deras Tumblr mest består av bilder de gillar och att de inte har några idéer om (häx)tema, är det svårt att inte dra paralleller till en mer övergripande estetik på bloggar och andra Tumblr-sidor som just rör sig kring hårdare och svårare känslor. Så kan man exempelvis titta på det lilla Houston-baserade skivbolaget Disaro, som oOoOO, Salem och ett antal häxakter till ligger på, och som på sin Myspace har tydliga referenser till diverse andlighet, symbolism och svarta tankar.
Viljan att göra allt lite svårtillgängligt återfinns också i mer konkret form. I en intervju med bloggen Expatriarch beskriver Disaros grundare Robert Disaro en vilja att återvända till riktig indie, det som inte är ”new, now, next”.

Att sätta house (eller en ▲) efter en känsla gör förstås ingen genre. Och i bloggosfären har andra benämningar föreslagits som mer passande, exempelvis ”Drag”, som får en att tänka på transvestism eller något uttråkat, utsläpat. Även ”dub” har diskuterats, då det är det Jamaicansk-kreolska ordet för just ”spöke”. Dessutom är det, precis som Joey Hansom skriver på Expatriarch, intressant att många av banden leds och består av tjejer, och det faktum att ”witch” är ett tydligt genusriktat ord. Kanske är genren också svårbestämd för att den inte använder sig av rockens aggressivitet utan snarare söker efter något lite mer gränslöst, men just därför kanske också bidrar med något substantiellt bakom alla svårgooglade bandnamn.

Sleep ∞ Over arbetar på sin fullängdare. De turnerar just nu tillsammans med Pure Ecstasy och planerar en längre turné i höst.
Sleep ∞ Overs Tumblr.