article-image

Foto: Hannah Goldstein

Håriga fittor på Herr Gåman

Artikel Fotografen Hannah Goldstein utgör ena halvan av det feministiska konstprojektet Die Bösen Mösen. Hennes fotografier minner om en tid som går bara lite långsammare.

Fotograf och undervisar i fotografi.
Bor i Berlin och Stockholm.
Producerar boken Family Business.
Har, bland annat, gjort utställningarna Bodies och It’s Too Dark To See Your Face.

»Köket och badrummet i min lägenhet i Berlin, som jag älskar så otroligt mycket«. »Från If I Lived Somewhere. Ett projekt då jag fotograferade olika saker som jag har samlat på, saker som jag en dag skulle kunna ha i ett hem«.

Hannah Goldstein visste redan som liten att hon skulle gå i sina föräldrars fotspår. Hennes pappa brukade ta med sin dotter på sina fotosessioner och låta henne trycka på avtryckarknappen.

Och hon älskade böckerna som stod i hemmet. Speciellt fascinerad var hon av Bruce Davidsons fotobok Subway, en bok som pressar in tusen ton av liv i de mörka gångar som utgör New Yorks tunnelbanesystem.

När pappa dog blev fotografin ett sätt för Hannah att fortsätta vara nära honom.

 Idag är hon en del av det feministiska konstprojektet Die Bösen Mösen. Sedan tio år utför de en rad olika konstprojekt, men det började som strikt gatukonst – skapad och formulerad i ögonblicket.

– Vi, jag och konstnären Therese Kristiansson, började att göra konst i staden och på gatan, säger Hannah Goldstein. Vi ville ändra hur kvinnor kunde röra sig. Staden är dominerad av en vit, heterosexuell man och hans bekvämligheter.

– Det var inte så planerat men vi har hållit ihop länge nu. Det började lite som ett »fan, nu är jag trött på den här skiten, nu vill jag också ta del av staden«. Så vi gick ut och klistrade håriga fittor på herr Gåman.

»Läderfitta på herr Gåman.«

»Läderfitta på herr Gåman.«

»Min partner Christian. Fotot heter ›Christian Swiming At Lake Nacka‹«.

»Köket och badrummet i min lägenhet i Berlin, som jag älskar så otroligt mycket«.

»Från serien Beirut, Inshallah«.